כיצד לנווט את הקרירה שלך בימים סוערים ?

תארו לכם, שהיו ממציאים אפליקציית WAZE כלשהי שהייתה מכוונת אותנו כיצד להגיע ליעד שלנו בקריירה. היינו מזינים את נקודת המוצא שלנו, את המקום אליו נרצה להגיע והיא הייתה אומרת לנו כיצד עלינו לנווט כדי להגיע אליה. פגשנו השבוע לקפה את עמירם קאופמן, "הנווט שלכם בקריירה", שעושה בדיוק את זה.

 

ספר לנו קצת עליך ואיך הגעת לתחום?

"שמי עמירם קאופמן ואני נווט כבר 37 שנים. סיימתי קורס טייס ושירתי כנווט מוביל בטייסת 114 יסעורים במשך 20 שנה. אני איש חיל אוויר, השירות בטייסות הייתה הקריירה הראשונה שלי. בגיל 40, בתור סגן אלוף ואיש צוות אוויר עם שני תארים ולקראת גיל פרישה – התעוררתי. כשפרשתי, הבנתי שאני רוצה לעבוד עם אנשים ועבור אנשים. נחשפתי לעולם האימון, למדתי את התחום וב-17 השנים האחרונות אני נווט לקריירה. הייתי נווט מסוקים והיום אני נווט לקריירה. אני עוזר לאנשים לנווט את הקריירה שלהם בעולם העבודה, גם מתוך מה שהם עושים בהווה אבל יותר חשוב- אני עוזר לאנשים לבנות את הקריירה שלהם קדימה לעתיד. לבדוק מה הם רוצים לעשות כשיהיו גדולים? למה? איך זה מתאים לאישיות ולאיכויות שלהם? איך לבנות תכנית עבודה עשור קדימה? מתוך זה אני מסייע להם בניית תכנית פעולה שתאפשר ליישם את המפה הזאת שבנינו." 

 

כיצד לדעתך נכון להתנהל בעולם התעסוקתי בתקופה הזאת ואיזה סוג של הזדמנויות כדאי לאתר?

"צריך להסתכל על הקורונה בשני מבטים-

במבט קצר טווח- מדובר במשבר עולמי שלא היה כדוגמתו ומטלטל קשות את שוק העבודה ויטלטל אותו גם בעתיד. משרות ייעלמו, תהיה תקופה מאוד קשה מבחינה תעסוקתית כי הכלכלה יורדת וחלק גדול מהאנשים שעבדו נהיים מיותרים, באופן זמני או קבוע. זה משבר דרמטי ואחד הגדולים שהיו אי פעם. יחד עם זאת, בסופו של דבר כמו הרבה משברים שהעולם חווה, המשבר ייגמר. יהיה חיסון והעולם ימשיך לרוץ קדימה.

 

ברמה האסטרטגית – הדברים הגדולים לא ישתנו- העובדה שאנחנו בני אדם, שאנחנו רוצים לעשות דברים עם משמעות ותשוקה ולהשפיע בעולם, להיות מוערכים, להצליח – כל אלו לא ישתנו ויישארו קיימים. הקורונה היא הזדמנות שמטלטלת הרבה מאוד אנשים ומחזירה אותם לחשוב על שאלות הבסיס של הקריירה שלהם – אני במקצוע הנכון? בקריירה הנכונה? מה אני רוצה לעשות באמת? השאלות הגדולות פתאום צפות. זו הזדמנות לאנשים שיצאו משגרת היומיום לחשוב. כולל אנשים שהיו להם חיים מאורגנים וכעת זה טלטל את כולנו."

 

ברמה הטקטית, היומיומית, זו תקופה של "להיאחז". כמו ספינה שמטלטלת בים, כל מי שיכול להיאחז במה שהוא נמצא, גם אם הוא לא מסופק, צריך להיאחז במשהו. זה לא אירוע שעומד לחלוף, נעבור תקופה לא קצרה של קריירה בתקופת קורונה. יש ענפים שלמים שכמעט נעצרו לחלוטין והם לא עומדים להתאושש בתקופה הקרובה. גם ברגע שיהיה חיסון והעולם יתחיל לחזור לשגרת החיים שהייתה קודם- זה ייקח זמן.

זה הזמן לוותר, להתגמש, להתפשר ופשוט להיאחז במה שניתן מתוך הבנה שזה מה שיש כרגע. לעבוד בעבודות שהן לפעמים הליכה אחורה או הצידה מהמסלול. במשבר עולמי אין לאן לברוח וצריך להפיק את המקסימום שאפשר מהתקופה הקשה זאת."

 

מה הטיפים שלך להתמודדות עם הפאן הרגשי של התקופה הזאת והסטרס האדיר שמגיע עם חוסר הוודאות?

"יש אמרה, שהיא חצי אמרה וחצי בדיחה, שאומרת ש"כשהגלים מתחזקים – החזקים מתגלים". בתרגום של האמרה הזו לעולם הקריירה, אני חושב שחוסן נפשי זה משהו שיש לכל אחד מאיתנו ברמה כזו או אחרת. זה קשור לעולם הפסיכולוגי והטיפולי ולא לעולם הקריירה. המשבר יחריף כנראה את הנטייה הבסיסית שלנו ואני לא חושב שיש טיפ אחד ויחיד שאפשר לתת לכל האנשים. התמודדות רגשית אנחנו עושים כל החיים, זה קשור לאישיות שלנו, לחוסן שלנו, לאינטליגנציה נפשית. כולנו חווים משברים אישיים כל הזמן ומי שמרגיש שהחוסן הרגשי שלו לא מספיק חזק בתקופה הזאת, יכול מאוד להיות שזה הזמן לטפל. זו תקופה לא קלה שעומדת להיות ממושכת וארוכה."

 

 

כמה מילים לסיכום?

 

"אני מאמין ועובד עם אנשים תחת התפיסה שלמה שאנחנו עושים יש השפעה מאוד גדולה על התוצאות שלנו בחיים. לא כל מה שננסה לעשות – נצליח. אנחנו כמובן ננסה לעשות את מיטב יכולתנו כדי להצליח. אם אנחנו ממוקדים ויודעים מה אנחנו רוצים להשיג וכמה אנחנו רוצים אותו, הסיכוי שנצליח להגיע לתוצאות טובות יותר הרבה יותר גדול. אני מאמין שהדבר הנכון זה לחיות במודעות עצמית ולהבין איך נרצה לראות את החיים והקריירה שלנו ולפעול בנחישות. משברים יגיעו וכך גם הזדמנויות חדשות. אני מאוד מאמין בחיים ממוקדים, זו הדרך הנכונה להשיג תוצאות טובות יותר ולחוש תחושה פנימית טובה יותר."

שיתוף:

מאמרים מאותו נושא

דילוג לתוכן