מהו מודל SMART וכיצד הוא עוזר לנו להציב מטרות (ולהשיג אותן)?

אחד הגורמים שישפיעו על השגת המטרות שלנו בחיים, הוא האופן בו נגדיר אותן • כיצד מודל SMART מסייע לנו להגדיר מטרות בצורה נכונה?

נסו רגע לחשוב על החיים שלכם. לאן אתם מכוונים? איפה אתם רוצים להיות בעוד חצי שנה, שנה או שלוש שנים? מה היעדים והמטרות שלכם? מבחינה הקריירה והעסק, מבחינה משפחתית ומבחינה אישית? רוב האנשים יענו על השאלות האלה בצורה כללית. לא יהיו להם תשובות מדויקות, אלא אוסף של חלומות כלליים. זה מצוין, אבל פעמים רבות, לא מספיק.

כי כדי להגיע למטרות שלנו, עלינו קודם כל להקפיד על אלמנט מפתח אחד. אלמנט שאם נקפיד עליו, ואם נדע לפעול איתו בצורה נכונה – נוכל להגדיל את סיכויי ההצלחה בעשרות אחוזים. אנחנו מדברים על הגדרת מטרות מדויקת.

איך מגדירים מטרות בצורה מדויקת? 

קיימות דרכים שונות לעשות את זה, ואחת מהן היא מודל SMART – מודל פשוט ועוצמתי, שיכול לסייע רבות בתהליך.

מה זה מודל SMART?

מודל סמארט מסייע להגדיר מטרות בצורה ברורה, כדי להגדיל את הסיכוי שנצליח לממש אותן. על פי המודל, כדי להגדיר מטרה בצורה ראויה, יש להקפיד לכתוב אותה על פי ראשי התיבות:

 

T

Time 

(תחום בזמן)

R

Responsible

(אחריות)

A

Achievable (אפשרי)

M

Measurable

(מדיד)

S

 Specific 

(ספציפי)

 

 (S) ספציפי – 

על המטרה להיות ספציפית ומפורטת ככל האפשר. לדוגמה, מטרה לא ספציפית תהיה: "אני רוצה להיראות טוב", ומטרה ספציפית תהיה: "אני רוצה לרדת 8 ק"ג, בעזרת שינוי בתזונה וספורט פעמיים בשבוע".

(M) מדיד – 

נרצה להגדיר מטרות מדידות, כך שניתן יהיה למדוד את ההתקדמות, לזהות יעדים שהושגו. לדוגמה, אפשר להגדיר שאני רוצה להגדיל את ההכנסה שלי, אבל הגדרה מדידה תהיה: "אני רוצה להגדיל את ההכנסה ב-50% בתוך שנה".

(A) אפשרי –

המטרה צריכה להיות מתאימה לערכים ולצרכים שלי, והתנאים להשגתה צריכים להיות קיימים. זה נחמד להגדיר שאני רוצה לטוס לחלל בתוך שנה, אבל אם אני לא חלק מתוכנית החלל של נאס"א, כנראה שזה פשוט לא יקרה.

(R) בשליטה שלי –

גם אם נגדיר את המטרה הכי ספציפית ומדידה בעולם, אם יהיה תהיה רחוקה מדי, הסיכוי שלנו להשיג אותה יקטן מאוד. לכן, נקפיד להגדיר מטרה שנמצאת בשליטה שלי – כלומר תלויה במעשים ובהחלטות שלי.

(T) תחום בזמן –

יש לנו נטיה לדחות דברים, לכן חשוב להגדיר זמן בו המטרה תושג. לדוגמה, לא מספיק להגדיר: "אני רוצה לרוץ מרתון", אלא צריך להגדיר: "בעוד שנה ארוץ מרתון שלם במרתון טבריה".

יצרתי מטרה בעזרת המודל, מה עכשיו? 

מודל סמארט הוא מודל אפקטיבי, המסייע לאנשים רבים להציב מטרות בתחום ההתפתחות האישית. הוא מסייע לאנשים להתקדם בקריירה, בזוגיות, בתחומי הכושר ועוד. 

אם אתם רוצים להעמיק עוד בדרכי העבודה עם המודל, ולהיחשף למודלים וכלים נוספים בתחומי ההתפתחות האישית, מוזמנים לבדוק את מסלול ההכשרה הייחודי NLP Practitioner.

שיתוף:

מאמרים מאותו נושא

דילוג לתוכן