מלבישים את הבית? כך תעשו את זה נכון

להעיף את המזנון הישן, לסיים סוף סוף את התכניות הגדולות שהיו לנו לחדר הקטן שהפך בינתיים למחסן, לתלות את התמונות שקנינו במעבר דירה וכבר שנה שוכבות באריזה. אחרי שלושה חודשים שבהם לא יצאנו מהבית, כולנו גילינו דבר אחד לפחות שממש, אבל ממש היינו רוצים לשנות או לשפץ במרחב המחייה שלנו

תפסנו לקפה את הלנה מור, מעצבת, בעלת סטודיו לעיצוב, מרצה ומלמדת בקורס "הום סטיילינג" של עובדים ולומדים.

הלנה, מהו בעצם הום סטיילינג? 

"הום סטיילינג יש לו שם אחר בעברית – הלבשת הבית. זה תחום שנושק לתחום עיצוב הפנים אך הוא לא קשור לתכנון עצמו ושינוי במרחב, תזוזת קירות, אינסטלציה, חשמל ומערכות נוספות בבית, זה שייך יותר לתחום האדריכלות וההנדסה. את הלבשת הבית אנחנו למעשה עושים אחרי השיפוץ עצמו, כאשר היא כוללת בחירה של החומרים, הצבעים, הרהיטים והטקסטיל. בחירה של המון המון פריטים קטנים שצריכים ליצור הרמוניה בתוך הבית. הום סטיילינג אחראי על האווירה, הסגנון והחוויה שנחווה בתוך הבית." 


האם כל אחד יכול לעשות את זה? 

"חד משמעית כן. צריך לדעת כמה חוקים של התאמת צבעים, סגנונות, איך נכון להלביש קירות, לעבוד עם טקסטיל וליצור פינות מעניינות בתוך הבית. צריך לדעת לתת מענה לכל הדיירים בבית. אלו נוסחאות מאוד ברורות, לומדים אותן בלימודי הום סטיילינג. אחרי שלומדים את העקרונות, אפשר בהחלט לעשות את הלבשת הבית גם לבד, ללא סיוע של איש/ת מקצוע." 


איך ניגשים לשלב הראשון של עיצוב הבית מחדש?

"בהרצאות שלי אני תמיד אומרת שתכנון של עיצוב הבית הוא בדיוק כמו שאנחנו מתכננים נסיעה למקום חדש שעדיין לא ביקרנו בו. אנחנו יושבים, לומדים את המקום ומתכננים את הנסיעה שלנו מהרגע שנרד מהמטוס במדינה החדשה ועד לרגע שננחת שוב בארץ. אותו דבר גם בתכנון של עיצוב הבית- נגדיר תחילה מה המטרה שלשמה אנחנו יוצאים לדרך, מה התקציב שלנו ואיזו אווירה נרצה להעניק לבית. מטרות ברורות ותקציב מוגדר הם מאוד חשובים בתהליך." 


מהם 3 הדברים החשובים ביותר שצריך לקחת בחשבון לפני שיוצאים לדרך?

"תקציב, ספקים מעולים – החל מהמעצבת ועד לספק תליית הווילונות, ומצב רוח של הגשמת חלום. אלו שלושת הדברים הכי חשובים בעיניי. אני מכירה הרבה מקרים של אנשים שנכנסים לתהליך של עיצוב הבית עם איזו מחשבה שכולם רוצים לקחת מהם כסף. חשוב לי להגיד שיש בשוק ספקים טובים, אמינים ומקצועיים. צריך לשמור על מצב רוח אופטימי, זה ממש חשוב בתהליך של עיצוב הבית ויש לזה חלק חשוב מאוד בהצלחת התהליך ובקשר שייווצר עם הספקים." 


מה הטיפ שלך לניהול נכון של תקציב השיפוץ?

"לא לקחת מחירים מספקים לפני שיש תכנון. רק אחרי שהבאנו איש מקצוע שייעץ לנו על השיפוץ שאנחנו מתכננים לעשות, אחרי שאנחנו יודעים לקראת מה אנחנו הולכים, רק אז נוכל להתחיל להבין עלויות מספקים. זה נכון גם לשיפוץ קטן וגם לשיפוץ גדול. חשוב לרשום הכל, למדוד הכל ולהבין לעומק מה בדיוק כולל השיפוץ. חשוב לבקש מאנשי המקצוע להוציא לנו תכניות מדויקות. כאשר יש רשימה מסודרת אפשר להתחיל לקחת הצעות מחיר. זה תהליך יותר מורכב שדורש יותר מאמץ וזמן, אבל בסופו של דבר אפשר לחסוך ככה המון כסף ולהימנע מטעויות שיגרמו לנו עגמת נפש." 


איך אפשר לשלב את הילדים בפרויקט ולהעסיק אותם בתקופת החופש הגדול?

"אני עובדת המון עם ילדים במסגרת הפרויקטים שאני עושה אצל משפחות. הילדים נכנסים לתמונה בעיקר בתכנון חדרי הילדים, כאשר אני מדברת איתם ומבינה מהם מה הצבעים שהם אוהבים, מה חשוב להם. בשיחות שלי אני מנסה להבין מה מעניין אותם ולגלות דברים שקשורים בילד, לאילו חוגים הוא הולך. אני מלמדת את ההורים להרפות מהדרישות שלהם ולהעניק לילד/ה את המקום להתבטא. אני לא חושבת שהורה צריך להתערב בתהליך הזה, הוא צריך לקרות ישירות מול הילדים."

שיתוף:

מאמרים מאותו נושא

דילוג לתוכן