שש שיטות פרקטיות לשימושכן
מאת : אתי לביא
לאחרונה אנחנו שומעים יותר ויותר על הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ומבוגרים.
היפראקטיביות והפרעות קשב וריכוז הן דבר יום-יומי שעמו מתמודדים ילדים רבים במסגרות החינוך השונות. כל יום, כל שעה, כל דקה.
רבים מההורים והמורים שואלים את עצמם איך הם יכולים לעזור לילד להשתלב בכיתה, לממש את הפוטנציאל הגלום בו והכי חשוב – להיות מאושר ?
מחקרים מראים כי חלק אינטגרלי בתשובה לשאלות אלו נעוץ באופן שבו מעוצב חלל הלמידה.
על כן, איך חלל הלמידה משפיע על ההתנהגות והלמידה של הילד, וכמו כן איך אנחנו יכולים לגרום לאותו חלל להוות סביבה נעימה לילדים, ולא פחות חשוב מכך – גם לצוות החינוכי?
מדינות רבות בעולם הבינו שהשיטה להושיב ילדים וללמד אותם כמו בשיטה המסורתית שכולנו מכירים (אותן "שבלונות" של כיסא, שולחן ולוח) – לא עובדת, ומכיוון שהדור הצעיר מפותח יותר יש להתאים לו סביבה מפותחת יותר.
אולם, לילדים עם הפרעות קשב וריכוז לא נוכל להציע כל דבר שיש בכיתה מתקדמת, ולכן זה דורש מאיתנו לדאוג גם להם לכיתה מתקדמת, אבל כזו שכמובן תתאים לצריכיו של התלמיד הניחן בהפרעות קשב וריכוז.
המטרה שלנו היא שהילד ירצה ללכת לגן או לבית ספר. עם זאת, חשוב שאותו ילד לא ירגיש חריג בגלל שהוא נמצא בחלל שונה משאר חבריו לשכבה, ולכן עלינו לספק לו חלל מיוחד ועיצובי שימשוך אותו אליו, ולגרום לחריג להפוך למיוחד.
הנה כמה נקודות והסבר להגדרה המקצועית "חלל מותאם" :
חלוקת החלל
חלל צריך לשדרג הרמוניה. ילדים עם קשב וריכוז מלאי הסחות דעת וצריך ליצור להם חלל נכון, הרמוני, שיכיל את הצרכים שלהם ויביא אותם למקסימום הצלחה. לכן, יהיה נכון שנחלק את החלל עבורם באופן הבא: ניקח חלל ובו נגדיר כמה חלקים:
- חלק ללמידה
- חלק לקריאה
- בגני ילדים – חלק למשחק
צבע
כפי שמצוין בתחילת הכתבה אנחנו מבינים שלילדים עם הפרעות קשב וריכוז יש הרבה היפרקטיוביות אבל כמובן שלא נוותר על צבע שכל אחד אוהב ולכן אנחנו נלך על צבעים בהירים ועדינים (לכיוון גוונים של כחול או אולי אפילו ירוק). נתרחק מצבעים חמים ש-"צועקים" כגון אדום או כתום, שיכולים לבלבל ולגרום להסחת דעת. נדאג שהחלל לא יהיה "מקושקש" מדי או שמכיל הרבה פרטים – מכיוון שאל לנו לשכוח, המטרה היא ליצור כמה שיותר רוגע, ופחות הסחות דעת.
פינת רביצה
דבר שמומלץ מאוד גם לילדים וגם למתבגרים. נוכל לשים שטיח, פופים, כדורי יוגה וכו' שעוזרים לעניין התזזיתיות, ואפילו כוורת נחמדה שבה יהיו ספרי לימוד או קריאה. ניתן גם להשתמש סלסלאות עם מוצרים מסויימים שידועים באפקט החיובי שלהם על הקלת הקושי בריכוז הדעת (כדורי לחיצה, קוביות קליקים וכד'). בגנים ניתן לעשות גם פינה שמיועדת למשחקים.
צמחיה
צמחיה משדרת את הצבע הירוק. צבע נעים, מרענן והכי חשוב – משרה אווירה של רוגע. לכן, ניתן להכניס צמחיה לחלל שתתן הרגשה פתוחה, ותעזור לטשטש קצת את העובדה שמדובר בכיתה סגורה. צמחיה נותנת הרגשה של חיות ואוויר, וניתן אפילו לעשות קיר שמתמקד בזה וכך ליצור על הדרך פינה נחמדה. עם זאת חשוב שלא להשתמש בצמחים עם צבעים "צעקניים" מדי כמו אדום או כתום, מכיוון שהניגודיות שצבעים אלו יוצרים עם הירוק יוכלו לגרום להסחת דעת אצל תלמידים אלו.
ריהוט
תזזיתיות היא אחת הבעיות של הפרעות קשב. עם ריהוט מתאים ניתן להקל מאוד על מהלך יום הלימודים.
ניתן להשתמש בריהוט עם גלגלים כדי שנוכל לסדר כל חלק מהחלל שהגדרנו. נוכל לעצב את החלק שהגדרנו באופן שונה מיום ליום, והמענה לדחף הזה של לזוז ולשנות יקל על התלמיד וגם המורה או הגננת.
במקום השולחנות הסטנדרטים אפשר לעצב את חלק הישיבה כ-"אי". מושא השיעור יהיה על אי במרכז החלל, כך שתלמידים וילדים עם הפרעות קשב שמתקשים להישאר ישובים במשך כל השיעור יוכלו ללכת, לזוז ולמעשה לחוות את השיעור מכמה זוויות.
תאורה
תאורה הוא בעצם מרכיב מאוד חשוב בחלל. ההעדפה שלי היא תמיד לכיוון של תאורה טבעית שתאיר את החדר באוויר רגועה. מה שכן, חשוב שהחלק של הלימוד לא יהיה ליד החלון על מנת למנוע הסחת דעת.
לסיכום
חשוב להבין – חלל הוא בעצם מרכז חיינו. כל חלל שאנחנו נמצאים בו משפיע על היום יום שלנו, על הרגשות שלנו ועל היכולת שלנו למקסם את עצמנו, שעם חלל נכון, באה הצלחה, נסו להשתמש על הקיים ולמסקסם ולהתאים את החלל בסביבת בית הספר, ומובטח לכם שתראו פלאים.