10 דרכים כיצד להיות מורה מעורר השראה

מאת : רחלה מור

היום יותר מתמיד, התרבות שלנו שמה דגש על מדידת ביצועים והישגים ולעיתים קרובות מתעלמת מתפקידה החשוב של ההשראה.

 

למה צריך בכלל להיות מורה מעורר השראה ?

השראה היא חלק בלתי נפרד מהבטחת הצלחתם ועידודם של התלמידים להגשים את הפוטנציאל שלהם. היא מאפשרת להצית את דמיונם, לעורר את סקרנותם ויכולה להיות מקור נפלא למוטיבציה פנימית ללמידה. היא פותחת את המחשבה לרעיונות ואפשרויות חדשות, טובות יותר. היא יכולה אף לשנות את האופן בו הם תופסים עצמם וכך לתרום לביסוס דימוי עצמי חיובי וטוב. 

אין ספק שתלמידים המקבלים השראה מהמורים שלהם יכולים להשיג דברים מדהימים.

 

אבל מהי בעצם השראה? 

 

השראה היא מצב שבו מישהו או משהו גורם לנו להיות בתודעה גבוהה יותר ומעורר בנו רצון להיות, לעשות או לבטא את עצמנו בדרך מיוחדת. 

 

הפסיכולוגים טוד מ. ת'ראש ואנדרו ג'יי אליוט מפרקים את ההשראה לשלושה חלקים עיקריים:

זימון ההשראה נוצרת באופן ספונטני וללא התערבות. 

התעלות – ההשראה מייצרת תחושת התעלות וחשיבה צלולה המגלים בפנינו אפשרויות חדשות 

מוטיבציה – ההשראה מעוררת בנו מוטיבציה לבטא ולממש רעיונות חדשים.

 

ההשראה אם כן, מספקת לנו אמצעים ומוטיבציה להיות יצירתיים, להתקרב למטרות שלנו, ללמוד מאחרים ולממש רעיונות חדשים. היא מעירה אותנו לאפשרויות חדשות בכך שהיא מאפשרת לנו להתעלות מעל החוויות והמגבלות הרגילות שלנו ומשנה את האופן שבו אנו תופסים את היכולות שלנו. לכן, השראה היא אחת המתנות החשובות ביותר שמורים יכולים לספק לתלמידים שלהם.

 

מורים מעוררי השראה הם מודל לחיקוי בעלי כח לשנות את חייו של התלמיד לכן השפעתם חורגת מעבר להישגים לימודיים. עם זאת, זה לא עניין של גאונות או תכונה מסוימת שיש או אין לך, אלא מערך החלטות ומעשים שניתן ללמוד וליישם. 

הרשו לי לשתף אתכם ב 10 דרכים יעילות כיצד להיות מורים מעוררי השראה.

 

1. הפגינו חום ואמפתיה 

השקיעו את הזמן הנדרש להכיר כל אחת ואחד מהתלמידים, התעניינו בהם והתחברו אליהם. הכירו ברגשות ובמחשבות העצמאיות שלהם והקפידו להתבונן על העולם מנקודת מבטם.

2. יצירת אקלים כיתתי ערכי

קבעו מספר ערכים מובילים והתנהלו על פיהם בעקביות. לדוגמה – כבוד הדדי, שיתוף, עזרה, חמלה, שונות וייחודיות, אחריות ועוד. הסבירו לתלמידים את ערכי הכיתה תוך מתן דוגמאות והקפידו כי כולם יקיימו אותם במהלך השנה תוך מתן דוגמה אישית.

3. נהלו תקשורת מכבדת ובונה 

תלמידים צופים ומקשיבים לדבריו ומעשיו של המורה לעתים קרובות יותר ממה שאנו עשויים להבין. כדי לתת השראה לתלמידים, עליכם לתקשר איתם בצורה מובנת ויעילה. שימו לב לדרך שבה אתם מדברים ולמילים שאתם אומרים או כותבים. חזקו את התלמידים במשפטים מעוררי השראה שיציתו את דמיונם ויעצימו אותם.

4. הציבו מטרות מעוררות השראה 

קבעו  מראש מטרות מדידות בתחומים שונים, החל מהתחום החברתי ועד להישגים בלימודים. וודאו שכל התלמידים יודעים שאתם מצפים למיטב מאמציהם בכיתה. העמידו לרשות התלמידים את הכלים המתאימים ועודדו יצירתיות וחשיבה עצמאית להשגת המטרות. בצעו מעקב ובקרה לאורך השנה כדי לוודא שהתלמידים נמצאים בדרך הנכונה.

5. הציבו גבולות וציפיות ברורים להתנהגות רצויה בכיתה, ומחוצה לה. 

בני האדם צריכים גבולות, זה עוזר להם לבנות לעצמם מסגרת, של שעות, של מה אסור ומה מותר, של דרכים מותרות ולא מותרות, ועוד. קל וחומר הדבר בילדים שהם כמו ספוג בתחילת הדרך. הצבה נכונה של גבולות ציפיות ויעדים יוצרת השראה ומוטיבציה לצד השני.

6. מיומנויות חברתיות רגשיות

שלבו שיח ולמידה על מיומנויות החיים הכוללות אושר, השראה, חמלה, סליחה, סקרנות וחוסן. מיומנויות אלו חשובות ותורמות לתלמידים ככלי להתפתחות אישית, לרווחתם והצלחתם בבית הספר ואף בעתיד כאזרחים בוגרים. למשל, הדגישו את חשיבות החמלה וההבנה כלפי חולשות ופגמים (שלנו ושל אחרים) והטמיעו בהם נכונות לקבל ולהכיל קשת רחבה של רגשות. ציידו אותם בכלים להצלחה מתוך ניתוח משמעות הכישלון והיתרונות הגלומים בו כאבן דרך במסע להצלחה.

7. למדו מתוך חוזקות

סייעו לתלמידים להבין ולהכיר את החוזקות שלהם ועודדו אותם לפתח את הכישורים והמיומנויות שלהם בהתאמה. העזרו בחוזקות של כל אחת ואחד מהם על מנת לכוון אותם במסלול להצלחה ולהרגיש ביטחון ואמונה עצמית. 

למידת עמיתים היא כלי נפלא ליישם תהליכים מסוג זה. כמו כן, ניתן להיעזר בין היתר, בשאלון החוזקות של סליגמן.

8. הפכו את הלמידה למהנה

שיעורים מעוררים ומרתקים הם חיוניים להצלחתו של התלמיד. הפכו את הכיתה לסביבה מרגשת ומרתקת  אשר תרתום את התלמידים ללמידה איכותית וטובה יותר, המגיעה מתוך אתגר ועניין. שברו את השגרה, הביאו חוויה לכיתה, כך תצרו למידה מהנה חווייתית ובעלת השראה.

9. הוקרה

שבחו את התלמידים על המאמץ למימוש הפוטנציאל שלהם תוך הדגשת החוזקות שלהם.  תנו הסבר מפורט על מה אתם מוקירים אותם ובכך תחזקו את המחויבות והמוטיבציה שלהם להגיע להישגים. חשוב להוקיר תלמיד גם על צעד קטן קדימה שהוא עשה ביחס למקום בו הוא התחיל ולא בהשוואה לחבריו. 

10. היו מעורבים וקשובים 

מורה מיומן יכול להבחין בתלמיד מתקשה ולהגיש לו תמיכה לפני שיהיה מאוחר מדי. מלבד הלימוד, תוכלו לעזור להעריך את הבעיה ולמצוא חלופה או להפנות את ההורים לאנשי מקצוע רלוונטיים. במצבים כאלה, ללא ספק יש לכם את היכולת לשנות את חייהם של התלמידים.

 

אז איך יוצאים לדרך ?

בסופו של דבר, כל מה שאתם צריכים כדי לתת השראה לכל מי שסביבכם נמצא בתוככם. 

כל יום הוא הזדמנות לאמץ הרגלים חדשים ולהפוך למורים מעוררי השארה.

הכל מתחיל בהחלטה ונמצא בידיים שלכם!

 

 

רחלה מור – מאמנת לחיים מאוזנים ומאושרים 

"אני מאמינה שלכל אדם יש את הזכות לחיות חיים חיוניים ומלאים, באותנטיות והרמוניה עם עצמו והסביבה"

מוזמנים לעקוב אחרי בפייסבוק

שיתוף:

מאמרים מאותו נושא

דילוג לתוכן